maanantai 3. joulukuuta 2007

Lomatunnelmia

Saavuimme siis eilen illalla tänne Krabin Aonangiin. Kävimme pikaisesti syömässä naapurihotellissa ja kävimme nukkumaan. O:n kello oli kuitenkin vielä täysin Suomen ajassa, koska nukkui lentomatkankin. Hän heräsi yöllä yhden aikaan iloisena ja pirteänä. Touhua piisasi kolmisen tuntia ennen kuin nukahti uudelleen. Tai en ole aivan varma kumpi meistä nukahti aiemmin.

Hotellimme aamupala tarjottiin uima-allasalueen vierellä. Hotellialue on aivan ihana; orkideoita ja Thaimaalaisia koriste-esineitä hyvin hoidetussa puutarhassa. Hotellin henkilökunta on ystävällistä ja kuten Thaimaassa aina, täällä tuntee itsensä aina tervetulleeksi vieraaksi. Aamiaisen jälkeen menimme välittömästi uimaan hotellin altaalle. Mummi, pappa ja Jani olivatkin jo meitä odottamassa. O oli elementissään. Suu kestohymyssä touhotti ja leikki. Edellisyönä tänne saapuneet mummo ja vaarikin ilmestyivät yllättäen paikalle Joukon ja Marjatan kanssa. Aikamme polskuteltua O ilmoitti haluavansa purkkiruokaa. Sen syötyään energiavarat riittivät vielä tunnin uimiseen, jonka jälkeen O oli valmis päiväunille. Minä kävin tällä välin Marjatan kanssa letityttämässä hiukset lomakuntoon. Janikin kaunistautui hiusten leikkauksen ja värin avulla. Odotusaikana hän uskaltautui hierontaa ja hyvää taisi tehdä, sen verran tyytyväisen oloisena palasi hoidosta.

Iltapäivällä menimme matkanjärjestäjän tervetulotilaisuuteen. O ei oikein jaksanut olla siellä ja poistuimme kesken räätäliesittelyiden rannalle ihailemaan auringonlaskua. O oli niin innoissaan hiekasta, että heitti rannalla kävelevien ihmisten päälle hiekkaa, kääk! Kun kerroin, ettei niin voi tehdä, otti mielenosoituksellisesti kourallisen hiekkaa lisää ja hieroi sen päähänsä.... Jännä tunne, että kun tulimme tänne Krabille, niin paikka ei tunnu ollenkaan vieraalta vaikkemme ole täällä ennen käyneetkään. Thaimaalaiset tavat ja systeemit kuitenkin on melko samanlaisia, on sitten missä päin Thaimaata tahansa. O:kin on kuin kotonaan, onhan tämä jo hänen kolmas Thaimaan lomamatka.

Illalla kävimme syömässä viihtyisässä ravintolassa. Minä söin taas Pad Thain, kuten eilenkin. Ruuan sanotaan olevan Thaimaan kansallisruoka ja ainakin sitä on tarjolla hieman erilaisina versioina joka ravintolassa. Tämä nuudeli, tofu, muna hässäkkä taitaa olla se yleisin. Phuketissa söimme sitä kerran kananmunan sisään paistettuna ja Bangkokissa Khao San Roadilla maukkaana pikaruokana. Hyvää sen on jokatapauksessa aina, jopa kotipuolen Thai ravintolassa. Kun kävelimme ravintolasta hotellille päin, O nukahti rataisiin. Minun tekin kovasti mieli jalkahierontaan ja ehdotin Tomille, että menee hotellille O:n kanssa ja minä jäisin hierontaan. Matkan varrella näkyi monia sopivia hierontapaikkoja ja Tomi keksikin, että otetaan O rattaineen mukaan ja mennään hierontaan Janin ja mummin kanssa. O nukkui taas perinteisesti sen ajan kun olimme hieronnassa. Hieronta oli keskitasoa parempi ja hoidon jälkeen saimme makeaa teetä hämärässä kynttilän valossa, kauniisti katetun pöydän ääressä. O heräsi kun saavuimme hotellille. Nyt Tomi ja O kirjoittelevat tuossa joulupukille: ”Joulupukki, ethän unohda minua, vaikka olen lomailemassa täällä Thaimaassa...”

Tässä muutamia kuvia tämän päivän riennoista, jatko-osa on tiedossa.