sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Batu luolat

2.1.2011 Päivä alkaisi olemaan taas pulkassa ja nopeastihan se menikin. Aamiaisen jälkeen selvittelimme taas hotellivaraustamme. Mitään ei ollut selvinnyt ja kävimme tulostamassa respalle englanninkielisen varausvahvistuksen. Hotellille ei ole siis tullut ebookersilta minkäänlaista varauspyyntöä huoneesta. Asian selvittely on ollut todella hidasta. En edes tiedä onko varaus nyt selvä, mutta saimme kuitenkin aamiaiskupongit lopuille päiville joten emmeköhän saa täällä olla.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Batu luolille. Tämä retki oli yksi niitä joita olen eniten odottanut tällä matkalla. Hotellin edessä olevat taksit eivät suostuneet lähtemään reilun 10km kilometrin päässä oleville luolille mittari päällä, joten kävelimme tien toiselle puolelle ja saimme taksin joka maksoi 18RM. Takasin tullessa jouduimme myös tekemään töitä, että saimme mittaritaksit sillä yksikään luolien läheisyydessä ollut taksi ei suostunut laittamaan mittaria päälle. Myös paluu tuli maksamaan alle 20RM. Hotellin edessä olevat taksit tarjosivat meno-paluuta 130RM hintaan, joten saimme tähän verrattuna noin 90RM:n säästön.

Perillä Batu luolilla odotti hikinen taivallus perille. Luolille johti 272 askelmaa Tomin laskujen mukaan. Ilmasto tosiaan poikkeaa Thaimaan säästä ja olo oli kuin hornan kattilassa tai ainakin siltä tuntuu. Luolat olivat hieno nähtävyys, en oikein uskonut että todellakin olin Batu luolilla ja paikassa jonne menosta olin kauan haaveillut. Alueella oli todella paljon nähtävää. Pieniä alttareita, apinoita kiipeilemässä siellä täällä, erilaisia uskonnollisia rituaaleja yms. yms. Minäkin sain bindi merkin otsaani tietämättä sen enempää rituaalin merkityksestä. Alla muutamia kuvia Batu luolilta.

Batu luolilta palattuamme kävimme pikaisesti Sungai Wang ostoskeskuksessa. Ostoskeskus oli melko iso ja teimme vain nopean kierroksen väsyneen Olivian kanssa paikassa. Ostoskeskusreissun jälkeen menimme hotellille päiväunille. Tällä kertaa olin itsekin niin väsynyt, että nukuin kunnon unet. Päikkäreiden jälkeen lähdimme kävelemään China towniin joka sijaitsee hotellimme lähellä. Chinatown oli värikäs ja äänekäs kaupunginosa. Tavaraa ja ihmisiä riitti kuten muissakin Chinatowneissa. Löysin useita pieniä kauppoja jotka olivat täynnä kaikkea ihanaa Kiina rompetta, johon olen hulluna. Mukaan kotiin tuotavaksi löytyi mm. kiinalaisia uudenvuoden lauluja lapsille, koristeita yms.

Olivia löysi eräästä kaupasta itselleen lohikäärmeen.
 Kävellessämme hotellille takaisin ihailimme taas korkeita torneja. Tästä Menara tornista sai jonkinlaisen kuvan. Petronasin tornit on mentävä joku päivä kuvaamaan lähempää...